Przewlekłe popromienne zapalenie jelit

Szacuje się, że około 70% chorych na choroby nowotworowe na pewnym etapie leczenia jest poddawanych radioterapii. Szczególnie są tutaj narażeni pacjencie po radioterapii raka szyjki macicy, prostaty, raka jądra i raka odbytnicy.Częstość przewlekłego popromiennego zapalenia jelit szacuje się na około 20%, jednak wiarygodna liczba nie jest znana z uwagi na brak jasnych kryteriów diagnostycznych.  Objawy przewlekłego popromiennego zapalenia jelit obserwuje się zwykle 1-2 lat po zakończeniu leczenia i obejmują: krwawienia z dolnego odcinka przewodu pokarmowego, wypróżnienia naglące, kurczowe bóle brzucha, biegunki, zaparcia, zespół złego wchłaniania. W skrajnych przypadkach zwężenie przewodu pokarmowego, przetoki, zapalenie otrzewnej wywołane przedziurawieniem (perforacją) zajętego odcinka przewodu pokarmowego.

Leczenie operacyjne daje złe rezultaty i powinno być zarezerwowane dla osób z objawami niedrożności przewodu pokarmowego/zapalenia otrzewnej lub gdy inne metody są nieskuteczne. W leczeniu wykorzystuje się farmakoterapię (mesalazyna, sulfasalazyna, metronidazol, krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe) lub leczenie endoskopowe (koagulacja argonem, zastosowanie formaliny). Niestety żadne z metod nie wykazały pełnej skuteczności w złagodzeniu objawów. Pewne nadzieje daje terapia hiperbaryczna, ale konieczne są dalsze badania.

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, możesz udać się osobiście do Prywatnego Centrum Chirurgii mieszczącego się w Krakowie przy ul. Grzegórzeckiej 49. Pracują u nas specjaliści, którzy udzielą Państwu wyczerpujących informacji i doradzą najlepsze rozwiązanie.

Opracował: Prof. UJ dr hab. med. Jakub Kenig