Czym jest mięsak tkanek miękkich?

Mięsak tkanek miękkich to nienabłonkowy nowotwór złośliwy. Stanowią one około 1% wszystkich zachorowań na raka u dorosłych. Zdecydowanie częściej występują zmiany łagodne, takie jak tłuszczaki, włókniaki, naczyniaki, guzkowe zapalenie powięzi. Guz tkanek miękkich może również występować w przestrzeni zaotrzewnowej jamy brzusznej. Przy tego rodzaju umiejscowieniu należy odróżnić je od innych nowotworów takich jak: rak jądra, guzami neuroendokrynnymi, włókniowatością, pierwotnymi nowotworami nerek oraz nadnerczy. Niestety nadal średni czas od wykrycia guza do zgłoszenia się do ośrodka referencyjnego wynosi 10-14 miesięcy. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z chirurgiem onkologiem.

Guz tkanek miękkich o charakterze złośliwym

Guz tkanek miękkich zazwyczaj położony jest nadpowięziowo i ma charakter łagodny. Podejrzane onkologicznie mogą być zmiany umiejscowione podpowięziowo, o wymiarach powyżej 5 cm, szybko powiększające się, a także dające objawy. W 80% guz tkanek miękkich położony zaotrzewnowo to nowotwór złośliwy. Należy jednak pamiętać, że każda niepokojąca zmiana wymaga dalszej diagnostyki prowadzonej przez chirurga onkologa.

Mięsak tkanek miękkich - objawy

Niestety objawy mięsaka pojawiają się zazwyczaj już w zaawansowanym stadium. Właśnie z tego powodu większość pacjentów nawet nie wie, że ma guza. Kiedy mięsak tkanek miękkich zostaje zdiagnozowany, może mieć już formę złośliwą, która zazwyczaj objawia się przerzutami do płuc lub do wątroby.

Nowotwór tkanek miękkich — diagnostyka i leczenie

Najważniejszym badaniem diagnostycznym jest tomografia komputerowa jamy brzusznej oraz rezonans magnetyczny kończyn górnych i dolnych. Dobrym narzędziem przesiewowym jest także ultrasonografia. Jedyną metodą wyleczenia jest wycięcie guza z marginesem zdrowych tkanek. Coraz większą rolę odgrywają też metody skojarzone: chirurgii, radioterapii oraz chemioterapii. Odpowiednia diagnostyka przedoperacyjna często pozwala zaplanować prawidłową strategię leczenia. Działania te mają na celu zapobieganie okaleczającym zabiegom operacyjnym. Nieodpowiednio zaplanowana biopsja będzie skutkować rozsiewem guza w obrębie innych przestrzeni anatomicznych, koniecznością poszerzenia zabiegu operacyjnego o inne struktury, a nawet nieuleczalnością nowotworu. Biopsja jest podstawą diagnostyki. Wycięcie może być zastosowane tylko w przypadku zmian nadpowięziowych o wielkości do 5 cm.

Guz tkanek miękkich powinien być zatem leczony przez chirurga onkologa. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, możesz udać się osobiście do Prywatnego Centrum Chirurgii mieszczącego się w Krakowie przy ul. Grzegórzeckiej 49. Pracują u nas specjaliści, którzy udzielą Państwu wyczerpujących informacji i doradzą najlepsze rozwiązanie.