Cewnik Foleya

Cewnik Foley’a to rodzaj giętkiej rurki, którą wykorzystuje się do cewnikowania pęcherza moczowego. Najczęściej wykonany jest z lateksu lub silikonu, jednak może być też pokryty silikonową warstwą. Na jednym końcu rurki znajduje się balonik, który wypełnia się wodą destylowaną (roztwór soli fizjologicznej może krystalizować, więc nie nadaje się do wypełnienia balonika), po umieszczeniu cewnika w pęcherzu moczowym. Zapobiega to samoistnemu wysuwaniu się cewnika. Do drugiego końca podłącza się worek zbierający mocz. Cewnik ten służy do odprowadzania moczu z pęcherza moczowego.

Stosowany jest w przypadku utrudnienia wydalania lub zatrzymania moczu w drogach moczowych, często też u pacjentów przed zabiegiem chirurgicznym i u chorych znajdujących się na oddziałach intensywnej terapii. Niektóre badania diagnostyczne, takie jak badanie urodynamiczne, również wymagają wprowadzenia cewnika. Decyzję o założeniu cewnika podejmuje lekarz, mając na uwadze powikłania: infekcje układu moczowego, zapalenie najądrza, ropień okołocewkowy, mechaniczne urazy cewki moczowej i szyi pęcherza moczowego, kamica pęcherza, a nawet zwiększone ryzyko raka pęcherza moczowego przy długoterminowym stosowaniu.

Aby zapobiec infekcjom oraz innym powikłaniom należy pić dużą ilość płynów (2-3 litry dziennie) oraz prowadzić odpowiednią higienę cewnika. Cewnik występuje w różnych rozmiarach, odpowiednich dla kobiet i mężczyzn.

W naszym centrum każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie dlatego zachęcamy do umówienia się na wizytę do lekarza specjalisty