Leczenie kamicy dróg żółciowych

Co to jest kamica dróg żółciowych (kamica przewodowa)?

Jest to obecność kamieni (złogów) żółciowych w wewnątrz- lub zewnątrzwątrobowych drogach żółciowych.

Jakie są przyczyny kamicy dróg żółciowych?

Najczęściej kamienie pochodzący z pęcherzyk żółciowego, z którego przedostały się przez przewód pęcherzykowy. Aby to mogło mieć miejsce muszę mieć odpowiednio małe rozmiary. Dużo rzadziej tworzą się one pierwotnie w drogach żółciowych.

Jakie są objawy kamicy dróg żółciowych? ?

Drobne złogi mogą przedostać się do dwunastnicy bez żadnych objawów. Dużo częściej jednak zamykają ujście przewodu żółciowego, co powoduje utrudnienie odpływu żółci i objawy z nim związane: kolka żółciowa (narastające i zmniejszające się dolegliwości bólowe pod prawym łukiem żebrowym, często promieniujące do prawej łopatki), żółtaczka, nudności i wymioty, ciemne zabarwienie moczu, odbarwienie stolca.

Jak zdiagnozować kamicę dróg żółciowych?

Badaniem z wyboru jest usg jamy brzusznej. Jego czułość w przypadku kamicy dróg żółciowych jest znacznie niższe niż w przypadku kamicy pęcherzyk żółciowego (60% vs. 95%). Badanie to pozwala jednak na pomiar szerokości dróg żółciowych, co jest pośrednim objawem zatkania dróg żółciowych. U 50-60% pacjentów możliwe jest bezpośrednie uwidocznienie złogów w drogach żółciowych. Ważną rolę odgrywają badania biochemiczne: GGTP (Gamma-glutamylotranspeptydaza) oraz FA (fosfataza alkaliczna), które są czułym markerem zastoju żółci. Obecnie, najlepszym badaniem diagnostycznym jest MRCP (rezonans magnetyczny dróg żółciowych). Pozwala on na uwidocznienie wewnątrz i zewnątrzwątrobowych dróg żółciowych oraz stwierdzenie obecność kamieni dróg żółciowych z czułością 97-99%.

Jak można leczyć kamicę dróg żółciowych? ?

W przypadku potwierdzenia rozpoznania, leczenie jest endoskopowe: endoskopowa cholangiopankreatografia wsteczna (ECPW/ERCP). Jest to badanie, które pozwala na udrożnienie dróg żółciowych poprzez rozcięcie brodawki Vatera (które stanowi ujście drogi żółciowej i przewodu trzustkowego) oraz wyciągnięcie kamieni przy pomocy specjalnych narzędzi. W przypadku gdy kamienie (złogi) znajdują się również w pęcherzyku żółciowym konieczne jest jego laparoskopowe usunięcie. W rzadkich przypadkach leczenie endoskopowe może okazać się nieskuteczne. Wówczas konieczne jest przeprowadzenie chirurgicznej rewizji dróg żółciowych.

Wiele jednostek chorobowych może wywoływać podobne objawy. Dlatego warto konsultować się z lekarzem specjalistą: chirurgiem ogólnym lub chirurgiem onkologiem (szczególnie w przypadku wystąpienia żółtaczki bez żadnych dolegliwości bólowych)

Dlatego tak ważne jest aby na swojej drodze spotkać kompetentnego Specjalistę, który zaplanuje dla Państwa szybką i trafną diagnostykę, a następnie dobierze najlepsze leczenie. W celu indywidualnego omówienia zagadnień diagnostycznych i leczenia chorób zachęcamy do umówienia się na konsultację z Prof. Jakubem Kenig