Rak odbytu

Co to jest rak odbytu?

Jest to nowotwór złośliwy występujący w obrębie kanał odbytu, który stanowi ostatni fragment jelita grubego. Należy odróżnić raka kanału odbytu od raka brzegu odbytu, który jest odrębną jednostką chorobowa zaliczaną do nowotworów skóry.

Jak często występuje rak odbytu?

Nowotwór ten występuje rzadko. W Polsce notuje się 100-200 nowych przypadków/rok. Występuje głównie u ludzi powyżej 60 roku życia, częściej u kobiet.

Jakie są czynniki ryzyka zachorowania na raka odbytu?

Infekcja wirusem HPV (wykrywana w 85% przypadków), infekcja wirus HIV, ryzykowne zachowania seksualne (seks analny, duża ilość partnerów), przebyty rak szyjki macicy, pochwy lub sromu, leczenie immunosupresyjne po przeszczepie organów, palenie tytoniu.

Jakie są objawy raka odbytu?

Najczęściej występującymi objawami są: krwawienie z odbytu, świąd, dolegliwości bólowe oraz widoczny i wyczuwalny guz. Nowotwór ten może mieć również formę owrzodzenia/szczeliny o twardych brzegach.

Jak zdiagnozować raka odbytu?

Konieczne jest przeprowadzenie specjalistycznego badania proktologicznego, wykonanie rektoskopii oraz pobraniem wycinka do badania hist-pat.

Jak leczy się raka odbytu?

Obecnie standardem leczenia raka kanału odbytu jest jednoczasowa chemioradioterapia. Takie postępowanie jest skuteczne w 80-90% pacjentów. Rozległy zabieg operacyjny konieczny jest w przypadku niepowdzenia leczenia chemioradioterapeutycznego.

Czy są jakieś skuteczne metody zapobiegania rozwojowi raka kanału odbytu?

Szczepienie dziewczynek przeciwko HPV (szacuje się, że w ten sposób można uniknąć 80% zachorowań). W przypadku populacji o wysokim ryzyku zachorowania wskazane jest wykonywanie regularnych kontroli anoskopowych.