Choroby proktologiczne

Grupa ta obejmuje choroby lokalizują się w ostatniej części jelita grubego - odbytnicy. Skomplikowana budowa anatomiczna tego odcinka, unerwienie wielu istotnych okolic ciała oraz obecność aparatu zwieraczowego powoduje, że leczenie tych chorób wymaga najwyższych kwalifikacji.

Hemoroidy (krwawnice) to połączenia naczyń tętniczo-żylnych w kanale odbytu, uszczelniając go. Przerastając stają się przyczyną dolegliwości bólowych: pieczenia, świądu okolicy odbytu oraz nawracających krwawień. Hemoroidy powiększają się, gdy przewlekle występuje w nich zastój krwi. Sprzyjają temu: zaparcia, siedzący tryb życia, otyłość, ciąża. Ważnym czynnkiem jest genetycznie uwarunkowane osłabienie ścian naczyń i rodzinne występowanie hemoroidów. Do rozpoznania wystarczy najczęściej anoskopia (badanie wziernikiem kanału odbytu). Leczenie choroby hemoroidalnej zależy od stopnia zaawansowania choroby i może polegać jedynie na leczeniu zachowawczym (dbanie o regularne wypróżnienia, spożywanie zwiększonej ilości błonnika, redukcji masy ciała, zwiększeniu aktywności fizycznej), w okresie zaostrzeń na stosowaniu maści i czopków, ale może być również konieczne leczenie małoinwazyjne lub chirurgiczne wycięcie (Wycięcie sposobem Milligan-Morgan, Fergusona. Selektywne podkłucie naczyń hemoroidalnych (DGHAL). Nieumiejętne ich usunięcie może prowadzić to nietrzymania stolca lub zwężenia odbytu. Dlatego konieczny jest dobry chirurg z przeszkoleniem proktologicznym (proktolog).
W naszym Centrum Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej mieszczącym się w Krakowie chirurdzy dysponują niezbędną wiedzą aby w odpowiedni sposób zdiagnozować i leczyć chorobę hemoroidalną

Szczeliny odbytu to pęknięcia błony śluzowej w kanale odbytu, która objawiają się krwawieniem oraz silnymi dolegliwościami bólowymi.