przekrój jelita grubego podczas badania diagnostycznego

Rak jelita grubego u młodych osób

Rak jelita grubego atakuje również młode osoby

Rak jelita grubego, tradycyjnie uważany za chorobę osób starszych, jest coraz częściej diagnozowany u pacjentów w wieku od 20 do 50 lat. Niepokojący jest fakt, że śmiertelność w tej grupie jest większa niż w grupie seniorów. Ma to związek z późną diagnozą, bo wczesne objawy często są ignorowane – młode osoby nie spodziewają się takiego rozpoznania.

Najpopularniejszy rodzaj raka jelita grubego to gruczolakoraki. Rzadziej występujące to: gruczolakoraki śluzowe, raki śluzowokomórkowe i raki rdzeniaste.

Rak jelita grubego u młodych osób – przyczyny

Jest wiele czynników zwiększających ryzyko rozwoju raka jelita grubego u młodych osób. Do najczęściej wskazywanych przez lekarzy zalicza się:

• predyspozycje dziedziczne – osoby, w rodzinach których zdiagnozowano raka jelita grubego, są bardziej narażone i powinny pamiętać o regularnych badaniach profilaktycznych (podstawowym badaniem jest kolonoskopia),

• czynniki środowiskowe – palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, niewłaściwa dieta, która jest bogata w tłuszcz i cholesterol, brak lub ograniczona aktywność fizyczna,

• zdiagnozowanie innych chorób, przede wszystkim choroby Leśniewskiego–Crohna lub gruczolaków w jelicie grubym.

Leczenie raka jelita grubego u młodych osób

Jak przebiega leczenie raka jelita grubego u młodych osób? Podstawową metodą leczenia raka jelita grubego jest zabieg chirurgiczny. Rak u młodych osób może również mieć bardziej dynamiczny przebieg, prowadząc do wcześniejszych przerzutów zarówno do węzłów chłonnych, jak i odległych narządów. Z tego względu podczas zabiegu specjalista usuwa zarówno guz nowotworowy, jak i węzły chłonne.

Aby uzyskać optymalne wyniki terapii, najczęściej zabieg łączy się z innymi metodami leczenia – chemioterapią i radioterapią. To, czy onkolog uzna, że chemioterapia jest niezbędna, w dużej mierze zależy od stadium zaawansowania choroby.

Rak jelita grubego a profilaktyka

Rak jelita grubego u osób młodych najczęściej jest rozpoznawany na podstawie przeprowadzonego badania – kolonoskopii. Do badania używa się endoskopu, który jest wprowadzany do ciała przez odbyt. Kolonoskopia pozwala lekarzowi ocenić stan jelita, pobrać materiał do badania i usunąć polipy.